Monday, September 21, 2009

Jangan Menyesal pada Takdir


Pergh..macam tajuk cerekarama TV3 plak

Jangan menyesal pada Takdir.Ini kisah benar dalam hidup kita yang bagus untuk renungan bersama.

Masa kita sekolah.Kita selalu tak bernasib baik dalam kedudukan kelas.Tapi,kita tak kisah sebab bila berada dalam kelas yang sederhana.Kita lebih mempunyai kawan yang menghargai persahabatan hingga kini.

Lepas SPM,kita tak pernah terfikir akan sambung belajar dalam Kos B.Civil Eng sebab result SPM kita paling hancur untuk subjek PKA dan LK.Kita benci dengan 2 subjek tersebut hingga terus delete cita-cita sebagai jurutera dalam hidup kita.Kita tak salahkan takdir sebab masa diploma,kita mempunyai my lovely sis, kawan-kawan, lecturer yang sanggat supportive.

Kita ada mengalami satu sakit sejak kecik sehingga kita terpaksa mengambil Final Exam sorang diri dalam bilik khas masa diploma.Kita hampir putus asa dan berserah pada takdir. Alhamdullilah,result sem itu adalah yang paling terbaik.

Lepas habis diploma.Kita dapat UNITEN dan UiTM.Semua kos yang sama iaitu B.Civil Eng.Kita hampir demam memikirkan semua ini.Tapi,kita menyambung takdir kita berada di UNITEN.

Selepas 23 tahun kita tinggal di Gombak.Kita begitu sedih untuk meninggalkan rumah memori kita untuk berpindah ke Putrajaya.Takdir yang menentukan apabila abah n mummy di tukarkan ke Putrajaya.Tapi,hari ini.kita bersyukur dengan takdir yang tertulis kerana kita dapat banyak info untuk projek FYP kita dan selalu ke rumah kakak kita.

Hari ni hari Raya.Kita berada di depan PC, Putrajaya.Kita tak dapat pulang ke kampung kerana abah tak dapat cuti.Nasib baik,takdir tertulis sebegitu kerana panjang lagi thesis yang belum siap.

Jangan salahkan Takdir.Percayalah pada Qada dan Qadar.Selamat makan rendang.

4 comments:

Fairuz said...

wahahahaha....

apa la nasib raya duk depan PC mengarang ayat sastera. ni sumer tesis punya pasal...

Azhar Ibrahim said...

Takpe².....perjalanan masih panjang Zarith..... BTW, dah pindah Putrajaya plak sekarang? Walao! OK la tu, nanti leh deal projek lagi senang, dekat je ngan segala ibu pejabat!

K.I.T.A said...

fairuz-->tesis sekali je,raya banyak kali.

azhar-->baru je pindah.jemput la datang.

luvira said...

waa..same lar kite..subjek paling teruk n hancus adalah LK n PKA..aku memang terus membuang cite2 untuk jadi engineer..masa minta IPTA, civil eng adalah pilihan ke 8..tapi takdir menentukan segalanya, aku tercampak jugak untuk buat civil..dan akhirnya degree pun in civil..tapi now aku enjoy ngan civil dan tak menyesal amik civil...cume masa sekolah je tak suka subjek PKA..hm..sebab ape yer??aku rasa ko pun tau jawapannye kan???kan..kan???