Friday, October 10, 2008

Wang Dan Dunia

Dunia perlu kan wang.Wang perlukan Dunia.Tanpa wang,
Tiada apa lah ada di dunia nie.Tiada KLCC,LRT,TGV.

Setiap hari kite mesti mengeluarkan wang walaupun
ketika tu kite berpuasa.Wang bergerak selaju air.

Kadang-kadang,kite mengeluh "Alangkah eloknyer,
kalau aku ada wang untuk membeli itu,ini"

Pernah kah kite terfikir..Bagaimana seorang pakcik
berjawatan rendah boleh duduk di sebuah rumah yang
selesa.

Adakah pakcik itu kedekut sekedekut Haji Bakhil.
Atau pun,pakcik itu menyertai MLM.

Pakcik ini pernah menceritakan pada kite
yang dia tidak kedekut sebenarnya tapi
seorang yang memikirkan masa depan.
Pakcik itu sebenarnya seorang akauntan terbaik
Malaysia.
Dia bole memaksimum kan penggunaan wang ringgit
untuk menakluk dunia.

Pakcik ini tidak pernah menyekat perbelanjaannya.
Pakcik ini pernah mempunyai sepasang kasut
berharga RM180.Baju semahal RM150.Hp berharga
ribuan ringgit.

Pelik Tapi Benar.

Pakcik ini hanya tersenyum melihat kite yang blur.
Bukannya hendak meminta duit raya yang banyak dari
pakcik itu tapi sekadar hendak bertanya kunci
kekayaannya.

Dia memberitahu:
"Pakcik tak pernah berkata pakcik ini miskin"
"Pakcik tak pernah mengeluh pakcik tak de duit"
"Pakcik tidak akan berkire untuk bende yang
pakcik suke mcm rumah nie"
"Pakcik akan membuat kire-kire setiap bulan"
"Pakcik tak akan membazir pada bende yang melalaikan"

Paling Penting,Pakcik itu memberitahu.
"Ingat Allah S.W.T selalu dan banyak bersedekah"

Kite berfikir panjang sebelum tidur.
"Kalau pakcik ini boleh berjaya,
Kite juga boleh"

Terima Kasih Pakcik atas nasihatmu.

5 comments:

onnychubby said...

dpt brp duit raye dr pakcik tu???hehe....btul la, kite kena think +ve....same la klu kite ckp kite xleh buat mmg la xleh buat, cube ckp "Aku Boleh!!"....lame2 kite bleh buat.....ni nasihat pakcik jelmaan je.....hehe

amirulismail said...

kata kunci: "melalaikan"

Gadis Gombak said...

To onny-->betul tu..tak de perkara mustahil dlm dunia nie.

To amirul-->betul jugak tu.Melalaikan kene elak..

farisabdrazak said...

erm..mak sy cakap...yg penting keberkatan dlm mencari rezeki tuh... semoga kita slalu dilimpah rezeki yg halal lagi banyak oleh-Nya..

mizmia said...

betul..kita kna plan..belanja secara bijak.